پرشر-هوا

پرشر هوا چیست؟ پرشر دود چیست؟ {(کلید ایمنی فن -سنسور فن پکیج )}

پرشر هوا چیست؟

برای تشخیص سالم بودن فن از قطعه ای به نام پرشر سوئیچ دود استفاده می شود. همانطور که می دانید پرشر دود یا پرشر هوا یک کلید قطع و وصل ساده میباشد که در موقع خاموش بودن پکیج کنتاکت های آن قطع است و جریانی از آن عبور نمی کند. کلید های پرشر دود در واقع با دمیدن باد وصل می شود. اگر میخواهید بدانید پرشر هوا چیست؟ و چه کار کردی دارد نحوه تست و تعویض پرشرهوا  یا پرشر دود این مقاله را از دست ندهید.

نحوه عملکرد پرشرهوا یا پرشر دود

جریان برق در پرشر سوئیچ دود از نوع ۲۴ ولت مستقیم می باشد خروج دود داشته باشیم و شعله روشن باشد. ورود به محیط ممکن است که سلامت ساکنین را به خطر بیندازد برای حل این معضل همانطور که میدانید یک شیلنگ باریک از خروجی فن به بالای دیافراگم پرشیا متصل می‌گردد. این لوله چاپ میشه از بالای دودکش قابل دید است به این لوله لوله مکش نیز می‌گویند.

حال موقعی که فن کار میکند و دودکش مسدود است لوله ۱۰ شفت به زیر دیافراگم فشار وارد می‌کند و می‌خواهد کنتاکت ها را وصل نماید. ولی لوله بالا دیافراگم جریان دود مسدود است و بالای دیافراگم فشار وارد می‌کند و اجازه بالا آمدن دیافراگم می‌دهد و کنتاکتها قطع می‌شوند. در نتیجه برد الکترونیکی به وجود نفت در خروج دود پی می برد و با اعلام خطا پکیج را خاموش می کند. این حالت مشابه آن است که شما با یک دست دهانه یک سیلندر را مسدود کنید و با دست دیگر بخواهید پیستون را به بالا فشار دهید.چون هوا خارج نمی شود مقاومت می‌کند و اجازه بالا آمدن پیستون را نمی دهد.

پرشر-هوا

تنظیمات پرشر هوا پکیج

به طور خلاصه مطالب پرشر را مرور کنیم باید ذکر کرد که آن از دو لوله و یک دیافراگم و دو کنتاکت تشکیل شده است. کنتاکت های پر شده در حالتی که پکیج خاموش است قطع می باشد که اصطلاحاً به آن نرمال کلوز می گویند. چند نکته ای که باید شما در نظر داشته باشید این است اگر سیم های برق پرشر را به اشتباه وصل کنیم باز دچار مشکل می‌شویم یا سه عدد وجود دارد که در موقع می توانیم این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

نباید به تنظیمات اصلی آن دست زد برای تشخیص ورودی و خروجی لوله های پرشر سوئیچ اگر ارتباط کنتاکت ها برقرار شد به این معنی است که این لوله ورودی است.  اگر لوله دیگری را مکث کنیم باز باید ارتباط کنتاکت برقرار شود و این لوله خروجی است. چنانچه کنتاکت های پرشین قبل از روشن شدن فن وسط باشد با خطا را اعلام میکند.

پرشر-هوا-آریستون

پرشر هوا چیست و آن را چگونه عیب یابی کنیم؟

به پره ستاره ای و خار نگهدارنده فن توجه نمایید. یک پره ستاره ای بروی موتور فن قرار دارد تا به وسیله آن سیم پیج موتور خنک گردد. پیچی از نوع چپ گرد برای بستن فن بکار برده شده است تا بر اثر فن پیچ لق نشود. وجود یک خار بروی ،پیچ، موجب میگردد تا فاصله بین فن و پره ستاره ای همواره ثابت بماند. برای جلوگیری از ایجاد صدا و انتقال لرزش به بدنه از واشرهای لاستیکی برای بستن استفاده میشود.

پرشر-هوا-بوتان

پرشر سوئیچ دود

برای تشخیص سالم بودن فن از قطعه ای بنام پرشر سوئیچ دود استفاده میشود. همانطور که میدانید پرشر دود یک کلید قطع و وصل ساده میباشد که در موقع خاموش بودن ،پکیج کنتاکتهای آن قطع است. جریانی از آن عبور و جریانی از آن عبور نمی کند. کلیدهای پرشر دود در واقع با دمیدن باد وصل میشوند این جریان باد توسط یک لوله از فن به پرشر انجام میپذیرد. این لوله صاف است و به آن لوله دهش نیز گفته میشود. مادامی که فن شروع به کار میکند مقداری از خروجی فن توسط لوله ذکر شده وارد پرشر میشود. و این مقدار جریان باد باعث میشود که یک صفحه لاستیکی دیافراگم را به سمت بالا حرکت بدهد. و کلیدها وصل گردد و جریان به بورد ارسال شود. جریان برق در پرشر سوئیچ دود از نوع ۲۴ ولت مستقیم (DC) میباشد.

اتصال برد پکیه به پرشر دود

اگر مشکل خروج دود داشته باشیم و شعله روشن باشد ورود دود به محیط ممکن است که سلامت ساکنین را به خطر بیاندازد. برای حل این معضل همانطور که میدانید یک شیلنگ باریک از خروجی فن به بالای دیافراگم پرشر دود متصل میگردد. لوله چپقی شکل است و از بالای دودکش قابل دید. است به این لوله، لوله مکش نیز میگویند حال موقعی که فن کار میکند و دودکش مسدود ،است لوله دهش فن به زیر دیافراگم فشار وارد میکند و میخواهد کنتاکتها را وصل نماید.

ولی لوله بالای دیافراگم چون جریان دود مسدود است از بالای دیافراگم فشار وارد میکند و اجازه بالا آمدن دیافراگم را نمیدهد و کنتاکت ها قطع میشوند. در نتیجه برد الکتریکی به وجود نقص در خروج دود پی میبرد و با اعلام خطا پکیج را خاموش میکند. این حالت مشابه آن است که شما با یک دست دهانه یک سیلندر را مسدود کنید و با دست دیگر بخواهید پیستون را به بالا فشار دهید. چون هوا خارج نمیشود مقاومت میکند و اجازه بالا آمدن پیستون را نمیدهد.

پرشر-هوا-تاچی

کار کرد پرشر هوا چیست؟

جریان باد توسط یک لوله از فرد به پرشر انجام می پذیرد. این لوله صاف و به آن لوله ۱۰ هشنیز گفته می‌شود مادامی که پرشر شروع به کار می کند مقداری از خروجی فن توسط لوله ذکر شده وارد پرشر هوا می‌شود.  مقدار جریان باد باعث می شود که یک صفحه لاستیکی دیافراگم را به سمت بالا حرکت بدهد و کلیدها و ۳۰ عدد و جریان به برد ارسال شود.

پرشر سویچ دود

اگر بخواهیم بطور خلاصه مطالب پرشر” “دود را مرور کنیم باید ذکر کرد که آن از دو لوله یک دیافراگم و دو کنتاکت (کلید) تشکیل شده است. کنتاکت های پرشر در حالتی که پکیج خاموش است قطع میباشند که اصطلاحا به آن (Normaly Open) میگویند.

پرشر-هوا-ایساتیس

نحوه تعوض پرشر دود

اگرسیم برق پرشر دود را به اشتباه وصل کنیم، باز دچار مشکل می شویم. برروی پرشر دود سه عدد سوکت وجود دارد که در کنار آنها یک سری حروف و عدد وجود دارد که باید به آن در موقع نصب توجه کرد. در پکیج والترو فیش های وسط و پایین باید سوکت بخورند.

نحوه تنظیم حساسیت پرشردود

حساسیت کنتاکت های پرشردود را می توانیم با یک پیچ گوشتی تنظیم کنیم. ولی اینکار به هیچ عنوان توصیه نمی شود و نباید به تنظیمات اصلی ان دست زد.

پرشر-هوا-ایران-رادیاتور

نحوه تشخیص ورودی و خروجی پرشر هوا

برای تشخیص ورودی و خروجی لوله های پرشر ،دود کافی است یکی از لوله ها را فوت کنیم. اگر ارتباط کنتاکتها برقرار شد به معنی آن است که این لوله ورودی است و اگر لوله دیگر را مکش کنیم. باز باید ارتباط کنتاکتها برقرار شود و این لوله خروجی است. اگر کنتاکتهای پرشر ،دود قبل از روشن شدن ،فن وصل ،باشند پکیج باز خطا را اعلام می کند. زیرا کنتاکت های پرشر در حالت عادی قطع هستند و فقط با فشار لوله دهش فن عمل کنند.

عیب یابی فن و پرشر دود

اگر فن خاموش باشد فشاری به زیر دیافراگم وجود ندارد و کنتاکت ها باید در حالت قطع باشند. حال اگر کنتاکت ها قبل از روشن شدن فن متصل باشند برد الکترونیکی پکیج به خرابی پرشر دود و یا وجود مشکل پی میبرد. اجازه روشن شدن شعله را نمیدهد اگر لوله های پرشر دود را به اشتباه برعکس وصل ،کنیم پکیج خطا اعلام می کند. برای نصب درست لوله ها در پرشر دود بهتر است که ابتدا پرشر دود را باز کنیم و آنرا در مقابل چشم خودمان بگیریم و لوله بالا را به قسمت بالای پرشر و لوله پایین را به قسمت پایین پرشر وصل میکنیم و آنگاه پرشردود را در جای خودش در پکیج قرار دهیم

پرشر-هوا-مرکوری

سئوال دستگاه پکیجی داریم که بطور مرتب خطای دود را اعلام می کند علت چیست؟

اگر در لوله ونتوری پرشردود قطرات آبی تشکیل شده باشد. اگر حشره تکه های کوچک گچ، دانههای کوچک فوم و یا آشغال ریزی در این لوله وجود داشته باشد. به علت آنکه کل مسیر بسته نیست و گرفتگی جابجا میشود و جریان مرتب نوسان پیدا میکند دستگاه بطور مرتب خطای دود را اعلام میکند. تمیز کردن لوله ونتوری به راحتی این مشکل را حل مینماید. لازم به ذکر است که در بعضی از مدلهای ،پکیج در پایین ترین نقطه لوله ونتوری یک مخزن کوچک قرار داده میشود. تا قطرات آب تشکیل شده در لوله ونتوری به داخل آن ریخته شود.

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *