ترموستات-پکیج

ترموستات حد پکیج چیست؟ {معروف به سنسور حد -کلید حد-سنسور حفاطتی مبدل}

ترموستات حد پکیج چیست؟

ترموستات حد پکیج چیست و چگونه کار می کند ؟ یک قطعه الکترونیکی است که برای کنترل دمای آب گرمایشی یا سرمایشی که توسط پکیج‌های حرارتی تولید میشود، استفاده میشود. ترموستات‌حد پکیج با تشخیص دما و تعیین میزان گرما یا سرما، از دستگاه حرارتی پکیج درخواست روشن کردن یا خاموش کردن آن را می‌دهد. ترموستات‌های پکیج معمولاً دارای صفحه‌نمایش، کنترل از راه دور و کارکردهای هوشمند هستند. این ترموستات‌ها می‌توانند به طور خودکار دمای مطلوب را تعیین کنند و بعد از آن به صورت خودکار پکیج را روشن یا خاموش کنند.

ترموستات-پکیج

نحوه تست ترموستات حد پکیج دیوار

برای تست سالم بودن ترموستات حد پکیج دیواری میتوانیم در حالیکه شیر آب گرم مصرفی را باز نموده ایم فیشهای متصل به ترموستات حد را اتصال کوتاه کنیم. در صورتی که پکیج روشن شود ترموستات حد دارای عیب میباشد و باید آنرا تعویض نماییم. همانطور که میدانید در حالتی که پکیج روشن است با بیرون آوردن یکی از فیش های برق ترموستات حد سیستم خاموش می شود.

روش دیگر تست ترموستات حد آن است که آن را با مولتی متر مورد آزمایش قرار بدهیم. بدین صورت که سلکتور مولتی متر را در حالت تست دیود قرار میدهیم و دو میله مولتی متر را به دو سر ترموستات حد قرار میدهیم باید وصل باشد و صدای بوق شنیده شود. به آرامی آن را غیر مستقیم حرارت میدهیم پس از مدتی باید صدای بوق قطع شود در بازار از ترموستات حد برای ایمنی وسایلی مانند رایانه و مایکروفر و … نیز استفاده می شود. نکته قابل توجه آن است که استفاده از ترموستات حدی که دمای کاری آن بالاتر از 110  درجه میباشد غیر مجاز میباشد.

ترموستات-پکیج

نقش کلید حرارتی در پکیج چیست؟

در مدل های قدیمی تر آبگرمکن ها، مشکلاتی مانند شعله کاذب ایجاد می شد که می توانست خطرناک باشد. بروز چنین حالتی به دلیل فرسوده شدن قطعات مختلف درون آبگرمکن صورت می گرفت. در صورت ایجاد شعله کاذب و داغ شدن دستگاه، در مواردی احتمال انفجار نیز وجود داشت.

راه حل رفع این مشکل در مدل های جدید پکیج و آبگرمکن دیواری، استفاده از کلیدی حرارتی است که در مدل های مختلف، انواع متفاوتی نیز دارد. نقش کلید حرارتی پکیج، که در اتصال با ترموکوبل درون پکیج است، قطع کردن مسیر گاز ورودی در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای استاندارد پکیج می باشد. علاوه بر جلوگیری از خطر انفجار، کلیدهای حرارتی برای مسدود کردن جریان دود نیز مورد نیازاند و وجود آن ها مانع از گاز گرفتگی و خفگی در اثر جریان گاز خواهد شد.مقاله

ترموستات-پکیج

ترموستات حد را چگونه عیب یابی کنیم؟

به صدای ترموستات حد پکیج با دقت گوش کنید. درصورتی که صدای کلیک از ترموستات شنیده نشد یا اینکه صدای وزوز ایجاد می کرد، ترموستات حد دچار مشکل شده و باید برای تعمیر یا تعویض آن توسط تکنسین ماهر اقدام کرد. از یه تکنسین ماهر بخواهید تنظیمات ترموستات را بررسی کند. اگر دمای رادیاتورها متناسب با تنظیمات ترموستات تغییر نکرد نشان می دهد که ترموستات خراب شده است.

ترموستات-پکیج

وظیفه ترموستات حد چیست؟

در صورتی که مدار گرمایشی عمل نکند NTC های مدار آب گرم بهداشتی و NTC این است که  ، و دمای آب بالالا برود ( حدود ١٠٢ درجه سانتیگراد ) ، فرمان قطع را به برد ارسال می کند تا سیستم خاموش گردد. ( در این هنگام ، ارور روی دستگاه به عنوان هشدار نمایش داده می شود ).دراین موقع پکیج دیگر روشن نمی شود تا اینکه دمای آب پایین بیاید و دستگاه ” ریست “ شود. لازم به ذکر است که مادامی که ” ترموستات حد ” عمل می نماید یک نوع اعلام خطر می باشد که می بایست علت نقص را جستجو کرد و تا رفع عیب نشده است ، بهتر است که از پکیج استفاده نگردد.

ترموستات-پکیج

کار سنسور حد در پکیج چیست؟

سنسور حد قطعه ای است که ایمنی کل دستگاه را به عهده دارد بطور ساده باید بیان کرد که ورودی برق اصلی از ترموستات حد” می گذرد. این ترموستات در حالت طبیعی وصل میباشد (normaly close و در صورتی که دما از حد مجاز ۱۰۲ درجه عبور نماید برق کل مدار را قطع می.کند به جریان برق متناوب ۲۲۰ ولت شهری متصل میشود و حداکثر تحمل ولتاژ تا ۲۵۰ ولت را دارد و میتواند تا ۱۰ آمپر جریان را از خود عبور بدهد.

مشخصات فنی ترموستات حد پکیج

  • جریان متناوب با ولتاژ ۲۵۰ ولت
  • جریان ۱۲۵ ولت با حداکثر جریان ۱۰ آمپر بار مقاومتی ۱۵ آمپر
  • محدوده دمای آن بین ۴۵ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد
  • تلرانس دما بین ۱ الی ۵ درجه میباشد
  • طول عمر آن بیشتر از ۳۰۰۰۰ مرتبه بار مقاومتی
  • نقطه مقاومت آن کمتر یا مساوی ۵۰ میلی آمپر

ترموستات-پکیج

تعمیر سنسور حرارتی پکیج

نکته مهمی ، خصوصا سنسور دود پکیج مطرح می شود این است که به هیچ عنوان نباید حتی برای مدتی کوتاه نیز آن را حذف کرد و بدون سنسور سالم، از پکیج استفاده شود. شاید مهم ترین فرایند تعمیرات پکیج های بوتان را بتوان به همین تعمیر و رفع مشکل کلید حرارتی پکیج بوتان نسبت داد. مراجعه به مراکز تخصصی نظیر مرکز سخت افزار ایران در این خصوص می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

ترموستات اتاقی

برای نصب ترموستات اتاقی باید اتصال کوتاه روی برد الکتریکی را جدا کرده و از ترموستات 24 ۷ استفاده کرد. نصب ترموستات به دلایل زیر توصیه میشود:

  • بدلیل کنترل اتوماتیک دما توسط ،ترموستات شرایط بسیار مطلوبی در محل سکونت ایجاد میکند.
  • هزینه های مصرف انرژی کاهش می یابد.

ترموستات-پکیج

چند نکته در رابطه با ترموستات حد

هیچ گونه جریان برقی نباید بین کنتاکتهای ترموستات اعمال شود و گرنه مدار کنترلی پکیج از کار میافتد و میسوزد. اشنایی با شیر پرکن پکیج را از دست ندهید . در صورت استفاده از ترموستات اتاقی باید اتصال کوتاه موجود در برد را برداشته و سیمهای ترموستات اتاقی را جایگزین نماییم. برد الکتریکی ،پکیج فرمان ترموستات اتاقی را برای سیستم گرمایشی را در اولویت قرار می دهد.

کلید حرارتی پکیج دیواری

نقش کلید حرارتی پکیج، که در اتصال با ترموکوبل درون پکیج است. قطع کردن مسیر گاز ورودی در صورت بالا رفتن بیش از حد دمای پکیج است. علاوه بر جلوگیری از خطر انفجار، کلید های حرارتی برای مسدود کردن جریان دود نیز مورد نیاز است. وجود آن ها مانع از گاز گرفتگی و خفگی در اثر جریان گاز خواهد شد.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *