موتور ماشین لباسشویی چرا روشن نمیشود؟ علام سوختن موتور لباسشویی تعمیر و تعویض

موتور ماشین لباسشویی چرا روشن نمیشود؟ علام سوختن موتور لباسشویی تعمیر و تعویض

موتور ماشین لباسشویی

موتور ماشین لباسشویی یکی از مهم ترین قطعات لباسشویی است که در صورت خرابی موتور یا اجزای عملکرد دستگاه با مشکل جدی مواجه خواهد شد تا جایی که حتب دستگاه کار نکند. در نظر داشته باشید که موتورهای لباسشویی انواع مختلفی دارند که در این صورت باید به صورت تخصصی هرکدام بررسی شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه تست و تعمیرات موتور ماشین لباسشویی ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع موتور ماشین لباسشویی و کارکرد آن

موتور ماشین لباسشویی مثل قلب دستگاه عمل می کنند. یعنی همه فعالیت‌های ماشین لباسشویی از موتور شروع می‌شود. لیست قطعات ماشین لباسشویی پس اگر موتور خراب شود، کل سیستم ماشین لباسشویی از کار خواهد افتاد. موتور لباسشویی ها دارای عملکرد ها و انواع مختلفی هستند. در ادامه با انواع موتورهای ماشین لباسشویی و ویژگی های آن آشنا خواهید شد.

  • موتور لباس شویی بدون تسمه (دیجیتالی)
  • موتور ماشین لباسشویی تسمه‌ای (معمولی)

انواع موتور ماشین لباسشویی و کارکرد آن

موتور لباسشویی اینورتر

اینورتر تکنولوژی مربوط به مدیریت سرعت و عملکرد موتور دستگاه است. کنترل دقیق و خودکار جریان برق، موجب بهینه سازی و کنترل بهتر آن شده و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

ماشین لباسشویی موتورهای معمولی، بدون توجه به حجم و وزن لباس های داخل ماشین، عمل شستشو را انجام می‌دهند. گیربکس ماشین لباسشویی تغییر در وزن و حجم لباس ها، هیچ تاثیری در استفاده از توان موتور و سرعت چرخش درام در آنها ندارد. ماشین‌های لباسشویی با فناوری اینورتر، دارای سنسورهای تشخیص وزن بوده و سرعت چرخش خود را متناسب با وزن و حجم لباس‌ها تنظیم می‌کنند.

آشنایی با ده نشانه نیم سوز شدن موتورماشین لباسشویی

موتور ماشین لباسشویی نیمه سوخته ممکن است علائم و نشانه‌های مختلفی از خود نشان دهد که نشان دهنده آسیب یا خرابی است. در اینجا به معرفی ده نشانه نیم سوز شدن موتورماشین لباسشویی چیست؟ می‌پردازیم:

1. بوی سوختگی: بوی سوختگی واضح که از موتورماشین لباسشویی متصاعد می‌شود، نشانه واضحی از یک مشکل بالقوه است.

2. گرمای بیش از حد: موتور ممکن است در حین کار بیش از حد داغ شود و باعث گرم شدن محیط اطراف نیز شود.

3. دود یا جرقه: اگر دود یا جرقه‌هایی را مشاهده کردید که از موتور می‌آید، نشان دهنده یک موضوع جدی است که نیاز به توجه فوری دارد.

علت صدای زیاد در ماشین لباسشویی چیست؟

صدای غیرمعمول: یک موتور آسیب دیده ممکن است در حین کار صداهای غیرعادی ساییدن، جیغ یا جغجغه مانند ایجاد کند.

5. نداشتن چرخش: ممکن است درام ماشین لباسشویی به درستی نچرخد یا به دلیل مشکلات موتور اصلا نچرخد.

6. چرخش آهسته درام: ممکن است موتور برای رسیدن به سرعت مورد نیاز مشکل داشته باشد و در نتیجه چرخش آهسته در درام ایجاد شود.

7. سوختگی فیوز: موتور نیمه‌سوز می‌تواند باعث مشکلات الکتریکی شود، مانند؛ سوختن فیوزها.

8. توقف موتور: ممکن است موتور در حین کار به طور متناوب از کار بیفتد یا کاملاً خاموش شود و چرخه شست‌‌وشو را مختل کند.

9. لرزش بیش از حد: یک موتور آسیب دیده می‌تواند منجر به افزایش لرزش در حین کار شود و باعث تکان یا حرکت بیش از حد ماشین لباسشویی شود.

10. خرابی‌های الکتریکی: مشکلات مربوط به موتور ممکن است باعث خرابی‌های الکتریکی دیگری در ماشین لباسشویی شود، مانند سوسو زدن چراغ‌ها یا رفتار نامنظم صفحه کنترل.

اگر مشکوک هستید که موتور ماشین لباسشویی شما نیمه سوز است یا خیر، بهتر است برای کمک با یک تکنسین حرفه ای یا سازنده تماس بگیرید. تلاش برای تعمیر موتور خود می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است ضمانت‌های موجود را باطل کند.

موتور ماشین لباسشویی تسمه‌ای

موتور تسمه ای لباسشویی به موتور زغالی معروف است. این موتور در حین انجام کار و شست و شو، لرزش و سر و صدای زیادی تولید می کند. قیمت این گونه ماشین‌لباسشویی هایی که از این مدل موتور استفاده شده است، پایین است. سیستم ساده این مدل موتور ها، سبب شده که تعویض و تعمیر آنها نیز راحت و ساده باشد. البته با آمدن موتورهای لباسشویی بدون تسمه، استفاده از این مدل موتور ها دیگر منسوخ شده است.

موتور لباسشویی BLDC

«موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک» (Brushless DC Motor) یا موتورهای BLDC یکی از انواع موتور های استفاده در ماشین‌لباسشویی هستند. قابلیت اصلی آنها داشتن و رسیدن پیوسته به توان حداکثری در موتور است. در واقع حذف جاروبک از موتور  دستگاه اصطکاک حاصل از تماس آن با سایر اجزا را از بین می برد.  افزایش طول عمر موتور و همچنین جلوگیری از هدر .رفت انرژی در اصطکاک‌ها و تنش‌ها می‌گردد

تفاوت این موتور ها با موتور های دارای جاروبک این است که با تغییر در ساختار موتور و تنظیم متفاوت سیم پیچ ها در مدل BLDC باعث ایجاد یک جریان مداوم مغناطیسی شده که قطع و وصل نمی‌گردد. به همین دلیل کنترل جریان توسط این ساختار جدید، راحت تر از حالت دارای جاروبک است.

موتور لباسشویی بدون تسمه

امروز در تمام مدل های ماشین لباسشویی جدید از موتور بدون تسمه استفاده شده است. همانطور که از اسم آن معلوم است، این موتور بدون تسمه کار کرده و نسبت به موتورهای تسمه دار لرزش و مصرف برق کمتری در حین کار دارند. طول عمر این موتور حتی گاهی اوقات به ۳۰ سال می رسد. حذف کردن تسمه ها در این موتور سبب شده، ظرفیت ماشین لباسشویی دیگ  آن افزایش یابد و می توانید با هر بار شستشو حجم زیادی از لباس ها را داخل دستگاه قرار دهید. این موتور‌ها نیز، به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل: DC، آسنکرون و یونیور سال می باشد.

مزایای ماشین لباسشویی با موتورهای Direct Drive یا بدون تسمه

ماشین لباسشویی های دایرکت درایو یا بدون تسمه ، نیروی چرخشی را بدون واسطه از موتور به درام انتقال می‌دهند. نبود تسمه یا سایر اجزای مکانیکی بین این دو بخش، باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی در اثر اصطکاک شده است. در نتیجه باعث کاهش صدا و لرزش دستگاه نسبت به حالت دارای تسمه است.

علائم خرابی موتور لباسشویی

علائم خرابی موتور لباسشویی

اکثر کاربران ماشین لباسشویی از تعمیرکاران می‌خواهند که علائم خرابی موتورلباسشویی را برای آنها توضیح دهند تا با دانستن این علائم، بدانند که آیا وقت آن رسیده است که به تعمیر یا تعویض موتور بپردازند. میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

معایب موتور Direct Drive یا بدون تسمه

این نوع موتورها در کنار تمام این مزایا، دارای معایبی هستند که به  هنگام خرید باید به آنها توجه داشته باشید. قیمت ماشین های لباسشویی دارای این تکنولوژی نسبت به سایر دستگاه ها بیشتر است. تعمیرات این موتور به دلیل عدم سهولت در جایگزینی قطعه خراب و در دسترس نبودن متخصصی حرفه ای سخت است. از طرفی در بسیاری از مواقع امکان تعمیر موتور دستگاه در محل امکان پذیر نبوده و باید برای ادامه فرایند، آن را به تعمیرگاه منتقل کنند. این اتفاق می‌تواند با توجه به موقعیت و شرایط محیطی متفاوت ، ما را دچار مشکلات عدیده‌ای کند.

دلایل نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

سوختن موتورماشین لباسشویی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. در اینجا برخی از عوامل متداول که می‌تواند در آسیب به موتورماشین لباسشویی نقش داشته باشد، آورده شده است:

بارگذاری بیش از حد: کارکردن ماشین لباسشویی بیش از ظرفیت توصیه شده آن می‌تواند فشار زیادی به موتور وارد کند و منجر به گرم شدن بیش از حد و در نهایت فرسودگی شود.

 

ولتاژ بالا یا نوسانات برق: نوسانات منبع تغذیه، مانند افزایش ناگهانی ولتاژ یا نوسانات برق، می‌تواند به موتور بیش از حد فشار آورد و باعث سوختن آن شود.

درام مسدود شده یا بارگذاری شده بیش از حد: درامی ‌که توسط وسایلی مانند بارهای بزرگ لباس‌های شسته‌شده، اجسام خارجی یا لباس‌های درهم مسدود می‌شود، می‌تواند باعث شود موتور سخت‌تر از حد معمول کار کند و به طور بالقوه منجر به گرم شدن بیش از حد و خرابی موتور شود.

انسداد مکانیکی: اگر ماشین لباسشویی با مشکل مکانیکی مانند بلبرینگ یا خرابی سیستم قرقره مواجه شود، می‌تواند فشار زیادی به موتور وارد کند و منجر به فرسودگی شود.

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

عواملی مثل، خراب شدن میکروسوئیچ لباسشویی و پر کردن بیش از حد در ‏دیگ، می‌تواند مانع چرخیدن دیگ دستگاه شود. دیگ ماشین لباسشویی چیست؟ اما مهمترین دلیل برای اینکه چرخیدن دیگ لباسشویی بعد از روشن کردن آن خراب بودن موتور است. موتور دستگاه به وسیله کلاچ، سبب چرخش دیگ می شود با خراب شدن این قطعه دیگر موتور قادر به چرخش کلاچ را ندارد.

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *